in

Emoce v copywritingu

Na počátku mnoha podnikatelských záměrů stojí obava: Bude o mou službu/produkt zájem? Kardinální otázka. Lidem by nejspíš stačilo velmi málo, kdyby jejich touhy a traumata nebyly neustále pokoušeny a drážděny. Pracujete ve svých textech s těmi správnými emocemi?
Co nás rozhýbe?
Uvádí se, že hybnou silou lidského jednání jsou zejména dvě motivace:
Bolest – soužení, nenaplnění, frustrace, zklamání, přepracovanost, nedocenění, únava, smutek, deziluze, zoufalství…
Slast – bavit se, užívat si, zjednodušovat si, být odměňován, být uznáván, těšit se, smát se, vítězit, lenošit…
Která z pohnutek je silnější?
Když usedáme do zubařského křesla, máme pocit, že se nezadržitelně propadáme do středověku. Na odchodu si umiňujeme svědomitou péči o chrup. Jak dlouho nám vydrží? Tak týden dva – v závislosti na provedeném úkonu. Bolest (a vzpomínky na ni) rychle odezní a nastoupí obvyklá pohodlnost.
Ještě jednou. Sedíme v zubařském křesle. Lékař s nebývalou pečlivostí čistí kanálky. V tu chvíli bychom dali cokoli, aby to martýrium okamžitě skončilo. Byli bychom však schopni stejných obětí za čtrnáct dnů, kdy už po bolesti není ani památky? Pravděpodobně ne.
Jak toho využít v copywritingu?
Závěr si už zřejmě vyvodíte sami. Apel na bolest je zdrojem okamžitých, impulzivních, pudových reakcí. Chci se bolesti zbavit ihned bez ohledu na cenu, jakou zaplatím. Za čtrnáct dnů však už možná budu investice litovat.
Apel na slast je naproti tomu dlouhodobým závazkem. Všichni chceme být spokojení a šťastní. Proč se zbavovat něčeho, co je součástí mé spokojenosti? Náběh je ovšem pomalejší. Rozhodnutí nebývá činěno pod okamžitým tlakem. Je prostoupeno vyšší mírou racionality, a právě proto trvanlivější.
Chcete-li rychle prodat za přemrštěnou cenu – strašte. Chcete-li pěstovat dlouhodobý vztah se zákazníky – buďte vždy pozitivní.

Comments are closed.

Web copywriting: praktické tipy, II. díl

Copywriting a kreativní koncepty