in ,

Existuje SEO copywriting?

„SEO copywriting“ je tak trochu buzz word a nesmysl. Zpravidla se od podobného textu očekává nelidská hustota toporně naroubovaných klíčových slov, což má udělat dojem na vyhledávače. Neudělá. Primárně je každý text určen pro uživatele (čtenáře) – a tomu musí odpovídat obsah i struktura. Když se v textu budeme snažit uživatelům nabídnout relevantní informace, děláme zároveň i optimalizaci.
Jak psát optimalizované texty pro web?
Řekněme, že se chystám psát o chladničkách. Obstaral jsem si podklady, pročetl několik uživatelských recenzí, podíval jsem se, jak o tématu píše konkurence.
Nyní si zjistím, jak a jakým způsobem je téma hledáno ve vyhledávačích. Pokud se mi při psaní povede do textu přirozeně zakomponovat slovní tvary a spojení, které lidé souvislosti s tématem často hledají, pak mám solidní šanci, že vyhledávač jako odpověď nabídne právě mou stránku.
Na zjištění statistik hledanosti se ideálně hodí Google Keyword Tool a obdobný nástroj Návrh klíčových slov od Seznamu.
Použiji nástroj od Google (ten od Seznamu je ještě jednodušší – v praxi je ideální zkombinovat oba). Do okna „Najít klíčová slova“ vypíšu všechny tvary a podoby, které mě v souvislosti s chladničkami napadnou. Čím různorodější, tím lépe. Mohou to být i slangové a nespisovné tvary, hantýrka a humpolácké výrazy. Píši sem vše, co mi přijde na mysl – snažím se simulovat uživatele s různým „přístupem“.
Následně je třeba u „Pokročilé možnosti a filtry“ zkontrolovat, že je jako místo zadána „Česká republika“ a jazyky „čeština“.
Pak už stačí kliknout na „Hledat“ a zde je výsledek:
Zpracování výsledků
Vyhledávací dotazy
Zde jsou statistiky pro přesnou podobu slov, jak jsem je zadal.
Návrhy klíčových slov
Tato sekce mě zajímá mnohem víc. Google nabídl 289 dalších spojení spolu s údaji o jejich hledanosti. Drtivá většina slov a spojení je mi k ničemu, malá část mi napoví, co zákazníky v souvislosti s lednicemi asi zajímá (vestavná lednice, retro lednice, lednice do auta, jak vybrat lednici, chladnička no frost, vestavěné lednice…).
Návrh klíčových slov od Seznamu
Slova si mohu třídit, průběžně označovat a následně vyexportovat. Výsledný seznam je pak vodítkem při psaní – když se říká, že je třeba psát (mluvit) jazykem cílové skupiny zákazníků, tento seznam slov mi jejich jazyk částečně poodhaluje. Na některá spojení bych sám od sebe vůbec nemusel přijít. Není nutné do výsledného textu dostat úplně vše, jen je prostě lepší sáhnout po tvarech, které se v souvislosti s tématem běžně používají, než pracně vymýšlet vlastní spojení. Postup můžete také vidět na videu Marka Prokopa.
Všeho s mírou
Samozřejmě výsledky z Google Keyword Tool i od Seznamu je nutné brát s rezervou (a hlavně s rozumem). Slova nemusí odpovídat vašemu záměru / tématu. Ve výpisu je vidět, že označení lednice koliduje s označením města, proto Google přirozeně nabízí i Valtice. Někdy tyto záměny nemusí být jasně čitelné (viz např. „chlaďák“ – chladnička versus chladící přenosný box.)
Další úskalí vězí v hledanosti slov. Čísla mohou být velmi zavádějící, proto je statistiku vhodné brát spíš orientačně. Provoz na řadu slov totiž nezřídka generují různí roboti.
Co tento postup přináší?
Do textu jsem dostal slova, která zákazníky zajímají (tato slova se v souvislosti s tématem hledají).
Ta nejdůležitější slova mohu dále zohlednit při použití v , či v URL.
Zjednoduší mi to odkazování na stránku, v anchor textu mohu použít více různých tvarů a synonymických spojení.
Pokud stránka slouží jako cílová pro PPC kampaně, pravděpodobně dosáhnu u inzerátů lepšího skóre kvality (tím pádem nižší ceny či lepší pozice).

Web copywriting: praktické tipy, II. díl

Copywriting a kreativní koncepty