in

Jak od copywritera získat víc než jen text?

20.10. 2009
Copywriting,
V případě textů pro webové stránky mívají poptávky podobný průběh. Zákazník pošle odkaz na svůj web nebo náhled v různé míře rozpracovanosti a zjišťuje, kolik by stály texty. Někteří se pak trochu diví, že dříve než texty, začnu rozebírat strukturu jejich webu. Proč?
Copywriting v souvislostech
Vystavět z nuly kvalitní stránky, kde budou všechny prvky v optimálním poměru, vyžaduje solidní představivost, nadhled a také něco zkušeností. Nejproblematičtější bývá homepage, na níž každá chyba vyčnívá dvojnásob.
V této souvislosti se hodí nikterak objevné, nicméně výstižné přirovnání – výkladní skříň. Do výkladní skříně si obchodník nechá naaranžovat reprezentativní vzorek svého sortimentu nebo představí službu. Vystaví zkrátka takové ingredience, které by zákazníka mohly zajímat a přitáhnout dovnitř.
1. Jednoduše, stručně, výstižně
Když se podíváme na populární weby jako Facebook nebo Twitter, zjistíme, že do robustní služby nás uvádí poměrně strohá a jednoduchá stránka. V několika větách se dozvíme vše podstatné a jsme rovnou vedeni k registraci. Trend „vědomé lakoničnosti“ získává na oblibě. A to je dobře. Většinu informací lze tlumočit ve třech větách. V opačném případě je něco špatně. Honění klíčových slov si nechte na jiná místa.
Zamyslete se, zda prostor vyhrazený pro jednotlivá sdělení odpovídá jejich důležitosti. Jistě, můžete mít představení firmy na deset vět, ale proč? Koho to zajímá? Návštěvník musí z úvodní stránky okamžitě poznat:
– O co jde? – Je to pro mě vhodné? – Proč je to tady lepší než jinde?
– Garance, příklad konkrétní (akční) nabídky, záruka…
Přirovnával jsem homepage k výkladní skříni, ale stránky mají též vertikální rozměr (dají se rolovat), proto je můžeme vnímat i jako regál v obchodě. Do výše očí obchodník naskládá věci, z nichž má největší marži (nebo dodavatel zaplatí regálovné). V případě webu bychom tedy uživatele neměli nutit, aby se skláněl k zemi – nejdůležitější sdělení je třeba vměstnat na stále populární rozlišení 1024×768 pixelů.
2. Vizuálně
Představte si sami sebe, když listujete novinami. Nejprve vás upoutají největší titulky a pak články, k nimž náleží obrázky (rádi si přečteme popisky). Z této zkušenosti plyne jednoduchý závěr pro web – u každého bloku textu je vhodné mít jeden grafický element. Volbou grafiky navíc můžeme směrovat pozornost, kam potřebujeme. Konkrétní obrázek (fotka) je větším magnetem než abstraktní prvek oddělující odstavce. Stejně tak působí větší (výraznější) grafický element. Ale to už zabředávám do oblasti, která mi nepřísluší.
Kreativní copywriter poradí
Třebaže to mohou být banální pravdy, jejich časté opomíjení ovlivňuje kvalitu stránek. Má-li copywriter nabídnout víc než jen text, je dobré, aby se na projektu podílel od začátku. Dodatečné zásahy do struktury stávajících (rozdělaných) stránek bývají dražší a komplikovanější.

Jak copywriteři píší dobré slogany – jak napsat slogan

Použitelnost outdoorové reklamy