in

Kdo umí sbalit holku, je dobrý copywriter

Před psaním každého textu, byste si měli položit několik otázek, které si potenciální čitatel hlasitě nepokládá, ale odpovědi si z textu velmi rychle vyvodí – a právě ony rozhodují o tom, jak se sdělením naloží.
Proč text číst?
Čtení je sice činnost poměrně pasivní, ale přece jen vyžaduje trochu duševního vzepětí. Za tuto námahu musí copywriter čtenáře odměnit, jinak bude dotyčný zklamaný. Zeptejte se spolu se svým čtenářem:
Zajímá mě to (potřebuji to)?
Mohu si to dovolit (čas a peníze)?
Je to pro mě užitečné (přínosné)?
Je obsah uvěřitelný (pravdivý)?
Odpovědi vám jasně vytyčí směr psaní. Pokud si nedokážete odpovědět, pak těžko napíšete dobrý text. Pamatujte ale, že dobrá odpověď je univerzální. Obchodní text nemá vyjadřovat podstatu vaší osobnosti, ale musí najít co nejširší společný jmenovatel, aby oslovil maximum lidí.
Copywriter musí čtenáře (s)vést
Mějte před očima cizího člověka. Pište text právě pro něj, představujte si jeho reakce, zvažte jeho preference, co má rád, jak tráví čas? Rada nad zlato? Jasně, žádná sláva, nicméně alespoň trochu potlačíte své ego. Sofistikovanější doporučení pak zní – uvažujte při psaní tak, jako byste chtěli svést holku:
Všechno, co říkáte a děláte, vede k jasnému cíli.
Svůj cíl nemůžete vyjevit rovnou, ale musíte nejprve vzbudit důvěru.
Důvěru vzbudíte, když jí budete říkat, co chce slyšet.
V žádném případě nesmíte dát najevo, že po ní něco chcete – jste tu, abyste jí pomohli.
Ve správném okamžiku zaseknout, jinak uteče.
Jestliže jste žena, pak tuto techniku rovněž zvládáte dokonale v případech, kdy potřebujete hnout partnerem.
Můj copywriterský návod je samozřejmě lehce nadnesený. Chci však ukázat, že praktickou psychologii máme všichni v sobě, jen ji stačí vědomě aplikovat i v dalších životních situacích.

Web copywriting: praktické tipy, II. díl

Copywriting a kreativní koncepty