in ,

PR článek – dát nažrat Googlovi a vyhnat ego do astrálu

Víte, čím se živí roboti vyhledávačů? Přece PR články! Kdo jim dává pravidelně nažrat, těší se mimořádné oblibě. Jak připravit výživnou krmi nejen pro ně? Dnešní návod by vlastně mohl být velmi stručný: podívejte se třeba na tento článek a zkuste udělat jen polovinu chyb…
PR článek je a není reklama
Možná by na úvod neuškodila stručná definice. U PR článku od samého začátku uvažujeme, že jej bude někdo číst (Public) a že obsahem chceme přenést nějaké poselství (Relations).
Článkové farmy, kam si dá kdokoli cokoli, nemají s PR nic společného a kritérium kvality je jediné – napsat do odkazu správně adresu vlastního webu.
PR článek – kam a pro koho?
U PR článku je nutné znát cílové adresáty. Firma (produkt) může mít celospolečenský záběr, ale médium, kam článek chceme umístit, má vždy konkrétní (dominující) skupinu čtenářů, a ta má své potřeby, strachy a touhy, které je třeba zasáhnout.
Setkávám se s tím, že zadavatel chce prostě obecný PR článek, který bude používat při různých příležitostech.
– Co je to různá příležitost? ptám se ve snaze rozmluvit pošetilé počínání.
– Třeba na web a do různých propagačních materiálů, slýchám.
– Ok. A nechcete raději napsat ty propagační materiály?
– Ne!
U mnoha lidí (firem) je článek jakousi neobyčejnou formou potvrzení vlastní velkoleposti – radost jim nijak nekalí ani fakt, že si jej nechají vyrobit na zakázku a publikují pouze na vlastním webu.
Tedy: PR článek je vždy maximálně cílený na čtenáře konkrétního média. Obecná je tisková zpráva.
Znát styl a jazyk média
Publikování článku lze vyměnit za peníze, dobré slovo, službičku, barterové plnění a co já vím co ještě. Je dobré psát stejným jazykem, dodržet podobné zvyklosti. A hlavně: INFORMOVAT. Čtenář pak text schlamstne bez nejmenšího podezření. Objektivní (nestranné) psaní má největší relevanci.
Smrt pro jakýkoli PR článek představuje varování „pr materiál“ a podobné. Vyhodíte spoustu peněz, redakce milosrdně otiskne váš materiál a ještě čtenáře upozorní: „Tohle je reklamní blábol, toho si nevšímejte.“
Citace
Používejte citace s rozvahou, anebo raději vůbec. Mnohem důležitější je, co říkáte, než kdo to říká. Hitparáda nejblbějších citací vypadá zhruba takto:
– Jsme rádi, že… – Těší nás, že…
– Bylo nám ctí, že…
Prostřednictvím těchto jalových variací na sebe dotyčný prozrazuje, že nemá co říci. Obecné tlachání dělá blbce jak z mluvčího, tak ze čtenáře. Když si citaci opravdu přejete, ať je sdělení takové, které by se mluvčí nestyděl říci svému známému.
Hlavně nemluvit o sobě
Pozor na adorativní adjektiva! Jakmile je firma přespříliš unikátní, výjimečná, bezkonkurenční, ojedinělá a podobně, bezpečně si chvástáním pod sebou podřezává větev. PR článkům sluší skromnost a odbornost. Ti, kteří tato pravidla nerespektují, musí za publikování buď platit, nebo je zařadit do žumpy PR farem.

15 Things I Have Always Wondered About Birds

Existuje SEO copywriting?