in ,

Standardní textové prvky webových stránek

Někdo by mohl namítnout, že standard spíše svědčí o nedostatku originality a invence. Designové návrhy webů však také pracují se standardy, které zaručují, že se budeme na webu intuitivně orientovat. Existují i nějaké standardy pro textové prvky webu?
Homepage
Bez ohledu na to, o jaký typ prezentace, služby, či e-shopu jde, mělo by být na první pohled jasné, o čem stránky jsou, čeho se týkají, co nabízejí. Vypadá to jako banální požadavek, který ale v praxi často selhává. Dokážete jednou větou (či krátkých odstavcem) vysvětlit i nepoučenému návštěvníkovi smysl a podstatu vašeho webu (respektive jak a v čem mu můžete být nápomocni)? Vhod může přijít odkaz na starší článek o významu dlouhých a krátkých textů.
O nás / Kdo jsme / O firmě
Zatímco v reálném světě jednáte se skutečným člověkem, případně vstupujete do provozovny, web je prakticky anonymní médium, a proto jakékoli poodhalení zákulisí pomáhá bořit předsudky.
V sekci „O nás“ se nečekají mytologické historky o otcích zakladatelích, ale hlavně zdůvodnění, že máte odpovídající kvalifikaci (zkušenosti) k tomu, co děláte / nabízíte. Nemusíte mít nutně za sebou dlouhou kariéru a významné klienty, abyste vypadali důvěryhodně. Stačí vaše nadšení, váš zápal pro věc. Naparování a přehánění se snadno vymstí: raději skromnost a pravdu.
UPS (unique selling proposition) / Proč my?
Najít jedinečné prodejní argumenty, tedy důvody, proč se klienti mají rozhodnout právě pro vás, je stále těžší. Služby a výrobky jsou si podobné jako vejce vejci. Když přijdete s nějakou novinkou, konkurence ji bude mít nejspíš za pár dnů také. To však neznamená, že byste sekci tohoto typu měli opomenout. Udělejte ji – a to i za cenu, že nebude objevná a že argumenty budou třeba zdánlivě obyčejné: mějte na paměti, že ani zdánlivě obyčejné věci nejsou automaticky předpokládány! Pokud bude mít konkurence uvedeno „Jsme slušní a vstřícní“ a vy nikoli, může to vypadat, že jste občas zlí.
„Proč my“ vůbec nemusí být samostatnou stránkou, mnohem častěji je součástí základního layoutu stránek (či homepage) – přehledně návštěvníkovi shrnuje základní „výhody spolupráce“.
Mise, cíle a vize si nechte na porady a do statutárních listin.
Jak nakupovat
Je to jedna z prvních věcí, kterou u e-shopu hledám, a zajímají mě dvě prosté maličkosti:
možnosti platby,
možnosti dopravy.
Mnohé e-shopy si tuto sekci pletou s nákupním řádem (či obchodními podmínkami) a je téměř nemožné se v ní vyznat, protože zavání právničinou. Jiné stále ještě vysvětlují, co je to e-shop a jak vložit zboží do košíku. Tady však očekávám strohá fakta: platba, doprava, případně všechna další specifika, která se týkají dodání zboží a fungování obchodu a jsou pro mě jako zákazníka podstatné. Často musím vložit zboží do košíku a spustit objednávkový proces, abych našel, co hledám. Trochu těžkopádné…
Jak to funguje
Obdoba „Jak nakupovat“, ale zpravidla podstatná u online služeb. Nejčastěji by měla rozvíjet základní informace z homepage, respektive může fungovat jako tutoriál. Daleko lépe tuto práci odvede video či prezentace.
Hlavní funkce a vlastnosti (Features)
Chcete-li kohokoli přimět, aby si vaši službu koupil, nestačí, že jste vnitřně přesvědčeni o její výjimečnosti: musíte přesvědčit i ostatní. Nejlépe tak, že zájemcům ukážete, co všechno produkt umí, a hlavně jak jim tyto vymoženosti pomohou cokoli zlepšit / zjednodušit v jejich životě. Funkce bez návaznosti na reálný spotřebitelský / uživatelský benefit je celkem k ničemu.
Ceník
U e-shopů je nakládání s cenou poměrně jasné a přehledné, u jiných prezentací a služeb však zobrazení ceny (ceníku) už tak samozřejmé není. Návodnými v tomto případě mohou být našeptávače vyhledávačů – velmi často jsou věci či služby hledány právě ve spojení s cenou. Koneckonců i na samotných webech patří sekce s ceníkem mezi ty nejnavštěvovanější. Udělat si rámcovou představu o ceně je snazší než učinit poptávku.
Kontakt
Zákon nařizuje uvádět na firemním webu identifikační údaje, zde je na to vhodná příležitost.
Nepůsobí moc dobře, když je v kontaktech nic neříkající „info“ adresa; vhodnější jsou jména, respektive jména lidí, kteří mají na starosti konkrétní činnosti.
Každý web je jiný a plní trochu jiný cíl, ale jak bylo řečeno v úvodu: Standardy jsou od toho, aby lidem usnadnily a urychlily pohyb v neznámém terénu. Pokud rychle najdu, co potřebuji, nemusím se poohlížet jinde.

Web copywriting: praktické tipy, II. díl

Copywriting a kreativní koncepty