in

Webový copywriting: praktické tipy, I. díl

Copywriting
Podíváme se na nejčastější copywriterské chyby, které se pravidelně vyskytují v textech webových stránek. Některé jsou spíš kosmetické nebo pobaví, jiné však prudce devalvují celkový dojem.

1. Naše společnost vás vítá!
Ovšemže vaše! Čí taky jiná? Přece na vaší stránce nebude návštěvníka vítat nějaká jiná společnost. Cítíte rozdíl mezi větami:
Přijďte do naší domácnosti na kávu.
Přijďte k nám na kávu.
Vyhněte se všem opisům jako naše firma, naše společnost, jménem naší organizace a podobně. Používejte stručné MY. Text má být zaměřený na zákazníka, nikoli na firmu.
Zapomeňte na:
Naše společnost vám nabízí…
Zapamatujte si:
Nabízíme vám…
Ještě k titulku. Zvažte, zda uvítací frázi vůbec potřebujete a popřípadě se zamyslete nad formou. Opravdu si chcete s návštěvníkem vyměňovat komplimenty? Když zavítáte na kterýkoli zpravodajský portál, okamžitě vidíte, co vás zajímá – tedy výpis zpráv.

Pokud nějakou formu uvítací fráze používáte, jistě je umístěná a zvýrazněná tak, aby návštěvníka uhodila jako první do očí. Nechcete mu raději sdělit něco důležitějšího?
2. Jednota
Problém o mnoha koncích, který vzniká nedbalostí, špatným plánováním textových prací a hlavě proto, že se na textech podílí řada lidí různého temperamentu. Dbejte, aby vaše stránky působily kompaktně – pak je zřejmé, že víte, co děláte.
Váš a váš
Prostě se rozhodněte, zda upřednostňujete malé, nebo velké písmenko. Když už píšete Váš s velkým, dávejte si na pozor. Mohou nastat i takovéto případy:
Milostivá paní, děkuji za Váš mail a velmi rád budu spolupracovat s vaší společností.
Poprvé zájmenem označuji paninku, podruhé organizaci, v níž je dotyčná zaměstnaná. Na někoho může mix malého a velkého písmenka působit rušivě. Nenuťte lidi moc přemýšlet. Když budete osobní zájmena psát malým písmenem, nic nepokazíte.

Tykání a vykáníNechci vysvětlovat, na kterých stránkách je vhodné tykat a na kterých vykat. Jde nám opět o jednotu. Nezřídka narazíte na vymlouvavý text plný kudrlinek, slušnostních frází, málem onikání a na konci čeká pecka:
Zaregistruj se!

Takové chyby vzniknou třeba i náhodou, když programátor použije kus kódu z jiné aplikace, kde tykání nevadilo.
Mužský a ženský rod
Vážený zákazníku, děkujeme za tvůj nákup.

Pokud přijmeme definici, že zákazníkem může být i žena, pak je věta v pořádku, protože se stále obrací k celému spektru zákazníků, jen respektuje mluvnický rod slova zákazník. Ono se jí ho to nedotkne, že? Nebo snad ano? Respektujte obě pohlaví.

Z hlediska jednoty je dobré věnovat pár chvil manuálu, abyste si shrnuli základní pravidla! V podstatě si jen ve stručných odrážkách vypíšete hlavní zásady, které pak snadno aplikuje kterýkoli copywriter. Ideální doplněk soupisu klíčových slov.
3. Konstrukty
Rádoby poetické, originální a všeobjímající souvětí, které vás donutí třikrát začít číst od začátku, než pochopíte obsah. Psaný a mluvený projev se samozřejmě liší, ale zkuste psát tak, jak mluvíte. Je lepší být prostý, obyčejný , ale srozumitelný, nežli exaltovaný žvanil. Zde je příklad stažený z webu, na nějž odkazuje referenční odkaz jednoho webového copywritera.  Komentář, předpokládám, netřeba.
Proměnit našimi barvami vaši unavenou zašlou zeď v ideální pozadí pro to, co máte rádi – nábytek, obrazy a květiny – je to, co umíme nejlépe.
Další copywriterské prohřešky rozebereme zase příště.

Sociální sítě