in

Jak vést firemní stránku na Facebooku

Položte si úvodem otázku: Sledovali byste na Facebooku vlastní firmu? Pokud k tomu nenacházíte žádný důvod, možná na Facebook pohlížíte jako na tvrdý marketingový nástroj. Marketing je ovšem až sekundární efekt při budování vztahů se zákazníky. Když budete dobře dělat PR, vrátí se vám to.
Facebook ano, či ne?
Pro každou firmu nemusí být Facebook vhodný. Záleží na předmětu vaší činnosti a na tom, jaké je vaše postavení k zákazníkům. Čím jste jim blíže (prodejna, web, značka), tím důležitější je, co si o vás myslí, jak vás vnímají. Naopak pro subdodavatele, anonymně zapojeného v řetězci výroby, tato forma propagace prakticky postrádá význam. Děláte marketing zaměřený na koncové zákazníky? Pak bude Facebook zřejmě vhodný i pro vás. Nečekejte zázraky, je to střípek v mozaice marketingového a komunikačního mixu. A protože je zdarma, určitě stojí alespoň za vyzkoušení.
Pár tipů pro komunikaci na Facebooku
01
Facebook je ze své podstaty bulvární médium. Z toho vyplývá, že je vhodné volit spíše neformální prostředky. Vlastně stačí být v komunikaci lidský. Ano, emoce na Facebook patří.
03
Tajným přáním u každého příspěvku je, aby se lidé zapojili, aby jej poslali dál (a tím upozorňovali na vaši existenci ostatní). Zkuste tedy být alespoň trochu vtipní a originální.
04
Obrázky či videa řeknou víc než text a právě u nich je také motivace ke sdílení s ostatními větší než u nezáživného textového konstatování.
05
Pište o sobě (o firmě). Co vám připadá jako rutina, je pro jiné zajímavým pohledem do zákulisí. V každé firmě se toho děje tolik, každý den řešíte tolik věcí. Firmy a události s ní související rovněž mohou být vděčným zdrojem obrazového materiálu.
06
Pokud se váš business týká nepříliš zajímavé činnosti, a přesto chcete budovat vztah se zákazníky, nezoufejte. Komunikaci na Facebooku není nutno svázat výhradně s předmětem podnikání, ale klidně si vymyslete zástupné téma, které lze zobecnit a učinit přitažlivějším. (Např. výkopová firma může budovat stránku na tématu, co všechno lze nalézt metr dvacet pod zemí.)
08
Připravujete ve firmě (sortimentu) jakoukoli změnu či novinku? Prodiskutujte ji s fanoušky. Ptejte se jich na názor, pořádejte ankety. Ptejte se, co se jim líbí na vašem obchodě (stránkách, službách), co lze zlepšit, co jim chybí atd.
09
Otázka je koneckonců vždy výzvou, aby se lidé zapojili. Pokládejte ale takové otázky, aby se k nim mohl vyjádřit každý (tj. žádejte spíš názor než tvrzení podložené fakty a zkušeností).
10
Když vám někdo položí dotaz, musíte zareagovat. Stejně tak, když si někdo dá práci, aby vyjádřil komplexnější názor. U jednoduchých, spontánních výkřiků vaše reakce není nutná. Je dobré kontrolovat stránku alespoň jednou denně, třebaže nemáte v úmyslu přispět, abyste věděli, co se na ní děje.
11
Počítejte s tím, že FB stránka se může stát místem, kde si lidé budou ventilovat vztek ohledně vašich služeb či výrobků. Buďte rádi! Buďte rádi, že se tak děje právě zde a že nad tím máte plnou kontrolu a můžete si vše vyříkat. Negativní komentáře není dobré mazat – lidi tím jen popudíte a případně se se svými nářky odstěhují tam, kde budete mít velmi omezené možnosti intervence. Každý problém se snažte vyřešit, dopátrat se příčiny nespokojenosti a případně ji odčinit. Máte skvělou šanci předvést, jak velkoryse umíte řešit spory, jak vám záleží na mínění zákazníků.
12
Frekvence příspěvků záleží jen na vás, zbytečně se nenuťte. Je lepší počkat než psát z nutnosti. Jednou či dvakrát týdně je obvykle dostačující – ale to sami brzy zjistíte.
13
Udržujte komunikaci pestrou. Jednou info o firmě, jindy zajímavé video, které alespoň trochu souvisí s vaším oborem, nebo tip na akční nabídku apod. Když budete posílat jen odkazy na nové výrobky e-shopu, není to zrovna optimální budování vztahu.
14
Inspirujte se na jiných, oborově příbuzných stránkách, ale neopisujte.
Nejtěžší jsou začátky. Dokud nezískáte více fanoušků, bude komunikace spíše jednosměrná a vy si budete připadat jako blbci, protože vaše příspěvky zůstávají bez odezvy. Nenechte se odradit. Většina uživatelů patří mezi konzumenty informací, nemají potřebu obsah komentovat či vytvářet. Varovným signálem je až úbytek fanoušků: pak se musíte zamyslet, co děláte špatně.

Web copywriting: praktické tipy, II. díl

Copywriting a kreativní koncepty