in

Marketingové taktiky e-shopu a poučení z retailu

19.01. 2010

Kamenné maloobchody a řetězce vyvinuly během tučných i hubených let mnoho technik, jak zákazníky nejen navnadit a získat, ale hlavně k sobě dlouhodobě připoutat. Přimět téhož člověka k opakovanému nákupu je zpravidla levnější než získání zákazníka nového. E-shopy se v tomto směru mají ještě ledacos učit. Marketingové strategie většiny z nich působí značně ospale.
1. Dárky
Koho by nepotěšil dárek? Deklarovat jej ke každému nákupu, a tak přitáhnout i ty, co hledí na každou korunu? Dát zákazníkům vybrat, nebo je překvapit? Co třeba o dárku mlčet a přihodit jej občas do krabice? Nezačnou se na různých fórech ptát a zjišťovat, jak to tedy s dárkem je? Kdo jej dostal a jaký?
2. Vzorky
Vzorky jsou velmi rozšířené u kosmetiky, drogistického zboží nebo potravin. Zkoušeli jste vymyslet něco na způsob vzorku i u dalších odvětví? Katalogy s reklamními předměty jsou plné inspirujících drobností, které mohou zákazníkovi udělat radost, a přitom nic nestojí.
3. Tematické kampaně
Když je Mikuláš, když jsou Vánoce a pak zase hned Valentýn… Nedostává se vám dostatečně emotivních svátků (příležitostí), o něž lze opřít kampaň? Pak málo přemýšlíte. Nejrůznější (třeba i drobné) kampaně jsou důkazem, že obchod žije, což si zákazník může pro sebe přeložit ve smyslu, že o obchod je pečováno, ceny a popisky jsou aktuální, a vůbec že je vše v pořádku.
4. Věrnostní odměny
Tento nástroj se začíná na e-shopech prosazovat stále častěji. Je jakousi obdobou populárních věrnostních karet. Aby měly body pro zákazníka smysl, musíte nabídnout adekvátní protihodnotu. S rostoucím kontem pak může získat třeba slevičku, dopravu zdarma, VIP zelenou linku s podporou, přístup k ještě „akčnějším“ nabídkám. Dá se vymyslet bezpočet benefitů, pro něž stojí za to být věrný.
5. Happy-Hour
Pomineme-li restaurace, pak je tato taktika – netuším, proč zrovna zde – rozšířena u webů leteckých společností. Provede-li zákazník mezi stanovenými hodinami kýženou operaci, čeká jej benefit (zpravidla sleva). Nezapomínejte, že právě tento typ akcí může mít dobrou spontánní (virální) mediální (blogosférní) odezvu.
6. Eventy
Eventy v e-shopech? A proč ne!? (…i když je to na hraně.) Máte výdejní sklad? Návštěva takového místa je často dost neosobní a skličující. Snad lze mezi čekajícími rozprostřít lepší náladu. Třeba přijdete i na zajímavý nápad, jak event virtualizovat a uspořádat jej přímo na stránkách e-shopu (on-line rozhovor, web kamera, …).
7. Soutěže
Opět velmi rozšířené, protože soutěžit se dá vždy a o všechno. V e-shopech neškodí soutěže ošetřit, aby se nestaly jen krmivem pro soutěžové agregátory, které pak slepě vyplňuje znuděný dorost.  Znáte to: nakupte za tolik a tolik a budete zařazeni do slosování o něco velkého (cennějšího). Webům v tomto ohledu trochu schází důvěryhodnost, ale video se záznamem losování za doprovodu státního notáře narovná vrásky i skeptikům.
8. Množstevní slevy
Tady je zřejmě nejdál americký retail: kupte 3, dostanete 5. Kupte 5, dostanete 10. Vyšší spotřeba neznamená, že vám věc déle vydří. Naopak ji spotřebujete mnohem rychleji (nejste nuceni šetřit), případně si na ní vypěstujete závislost. Zhnusit se vám určitě nemůže: je totiž tak úžasně výhodná.
9. Poukazy
Pole široké a nekonečné. Chcete zákazníka přitáhnout zpět?  Podstrčte mu poukaz! Sleva na celý příští nákup? Nebo sleva na konkrétní druh zboží? Akce typu: kup jednu věc a s poukazem máš druhou zdarma? Cokoli vás napadne.
10. Poradenství
O poradenství se hodně mluví, ale méně se už vykonává. Kromě toho, že si lidé v kamenných prodejnách chtějí na zboží „sáhnout“, očekávají od prodavače pomoc. Vlastně jim ani nevadí, že prodavač o zboží zpravidla ví jen tolik, co si rychle stačí přečíst z krabice: chtějí být o volbě ujištěni. Není problémem zaměstnat časově flexibilního člověka (ženu na mateřské), který by v té změti výrobků zákazníky jednoduše nasměroval k dobré volbě.
Chcete pomoci některou techniku rozvést a dotáhnout do konce? Chcete pro váš e-shop vymyslet jinou marketingovou strategii?
:

15 Things I Have Always Wondered About Birds

Existuje SEO copywriting?