Málo výkonný web. Pomůže designér nebo copywriter?

Jak může (ne)probíhat spolupráce s copywriterem? Oslovila mě majitelka e-shopu s dětskými knihami: Lidé web navštěvují, ale málo nakupují. Asi bude problém s texty. E-shop jsem prozkoumal a sepsal vysvětlení, proč je zbytečné investovat do copywritera. Po dohodě tuto malou analýzu stránek (respektive homepage) zveřejňuji, aby se z mnoha typických chyb poučili i další provozovatelé e-shopů.
Proč e-shop neprodává?
E-shop běží na pronajatém řešení, mnoho vlastností je tedy předem určeno. Na pronajatém e-shopu si bez velkých nákladů vyzkoušíte, zda vás práce bude bavit. Časem se však bez úprav neobejdete. Pokud má obchod přežít, musí se nějak vyprofilovat – a tato jedinečnost by se měla odrazit i na jeho vzezření.
Pro začátek by snad pomohlo více myslet na návštěvníky. Když nejsou vyřešeny základní prvky použitelnosti, texty to nemohou napravit. Podívejte se na původní stránky a přemýšlejte spolu se mnou, co stojí za malou konverzí.
Analýza použitelnosti
1. Web se nemá živit prodejem reklamy, ale prodejem knih. Všichni ostatní se snaží na web návštěvníka přitáhnout a udržet jej a vy jej na jedné z nejviditelnějších pozic rovnou posíláte pryč. Využijte banner výhradně ke svému prospěchu. Připravte si jich několik, které se budou náhodně točit.  Řekněte návštěvníkům, proč by měli kupovat knihy pro děti a proč by tak měli činit právě u vás.
2. Užitečná funkce, ale nyní nedotažená. Po rozkliknutí se objeví pouze formulář. Mohu zadat, co bych si představoval, a dostanu odpověď s tipy. Já chci ale objednat dárek hned a ne čekat odpověď. Proto by zde rovnou měly být tipy na konkrétní knihy (například v kategoriích: předškoláci, mladší školáci, starší děti).
3. Logo Heureky může být pro některé zákazníky zárukou dobrého nákupu, zatím jsme však nezahlédli ani jeden produkt.
4. Velkou konkurenční výhodou webu je množství původních článků o dětské literatuře. Články jsou však „podporou“, nikoli produktem samotným – a o knihy tu jde především. Na homepage jsou dvě sekce nazvány „Aktuality“.  Pro příval informací člověk zapomene nakupovat. Pokud mám rozlišení monitoru 1024 x 768, vlastně stále pořádně nevím, co zde mohu nakoupit, a ani jsem k nákupu nebyl povzbuzen.
5. Web se špatně čte. Jednak je písmo poměrně mrňavé, a hlavně má nízký kontrast vůči pozadí. Proč není text jednoduše černý? Špatná čitelnost značně odrazuje od dalšího setrvání na webu.
6. Obrázky aktualit nejsou adekvátní obsahu sdělení. Když se týkají knih, proč není použit náhled obálky?
7. Sekce tohoto typu si na webu zaslouží vyšší postavení (umístění).
8. Je sice hezké, že ctíte zákon a uvedete informace o sobě (provozovateli). Sdělení má však téměř nulovou hodnotu – uvedená adresa je pravděpodobně adresou registrační (fakturační) a neříká nic o umístění provozovny (je-li nějaká). Těmto údajům to lépe sluší v sekci „Kontakty“.  Zajímavější je text o kousek níž (9), a to je první místo, které si zaslouží trochu copywritingu.
SVĚT DĚTSKÉ FANTAZIE
e-shop s dětskými knihami
Prodáváme knihy s láskou. A co to pro Vás znamená? – Píšeme pro vás recenze knih a články ze světa dětské literatury. – Většinu knih známe a dobře Vám poradíme. – Denně zařazujme knižní novinky. – Objednávku rychle a bezpečně doručíme.
– Pořádáme soutěže o krásné ceny.
Děláme vašim dětem radost už od roku 2007!
10. Opravdu jsou všechny ty odkazy pro návštěvníka vašeho webu užitečné? Pakliže ne, nemají zde co dělat. Jen zbytečně obtěžují a jejich vizuální nesourodost stránkám jen ubližuje. Obecná poznámka: není se třeba bát prázdného místa, není nutné zaplnit každou část stránky.
11. Opět nepříliš šťastně zvolený kontrast: světle modrá a bílá nejsou moc dobrou kombinací.
12. Tento text by si zasloužil být umístěn úplně nahoře. Každému novému návštěvníkovi stručně a rychle vysvětlí, kde se to vlastně ocitl. Text rovněž potřebuje copywriting. Co třeba takto?
Knihkupectví specializované na dětskou literaturu
Otevřete dětem úžasný svět fantazie a ponaučení. Rozvíjejte jejich přemýšlivost a citlivost. Čtěte jim, anebo jim pravidelně dávejte kvalitní knihy. My čteme dětské knihy za Vás, abychom Vám pomohli vybrat ty nejkrásnější příběhy pro Vaše ratolesti. Nechte si od nás poradit. Přejeme příjemný nákup.
Mimochodem: kombinace patkového a bezpatkového písma je typografický hřích.
13. Jsem k chybám poměrně tolerantní a přezíravý, ale zrovna v titulku stránky, který je ve výsledcích vyhledávání zřejmě nejčtenějším prvkem, by chyby být neměly.
14. Příliš mnoho odkazů, příliš mnoho možností. Velkorysost možností může mnohé odradit: musí přečíst všechny odkazy, aby se ujistili, který je ten pravý. Nedají se odkazy (kategorie) racionalizovat (hierarchizovat) a vhodně tematicky seskupit?
15. Jak nejlépe uspořádat prvky na homepage?
­Stránky jsou úzce zaměřené a specializované, proto se vyplatí umístit na nejvyšší příčku stručný vysvětlujíc text (viz bod 11).
Okamžitě musí být vidět produkty. Nejvýše je vhodné umístit „Novinky“. Sekce je tak aktuální i pro vracející se zákazníky (stačí 2 knihy).
Následovat může oddíl „Dnes doporučujeme“ (4 knihy). Opět je to přínosný výběr pro nové i vracející se zákazníky.
A jako poslední sekce „Aktuality“, kterou je lépe přejmenovat např. na „Články“ („Články o dětské literatuře“).
Na homepage je nyní reprezentativní výběr zboží, další tipy na knihy (např. Nejnakupovanější) jsou umístěny v pravé liště. Dá se ještě zvážit „vypíchnutí“ dvou knih pro dospělé (Knihy pro rodiče).
Závěr
Design a celkové uspořádání pomáhají vzbudit důvěru, usnadňují orientaci, lví měrou rozhodují o tom, zda se vůbec návštěvník pustí do zkoumání nabídky obchodu. Texty pak návštěvníka „konvertují“ na zákazníka. Jedno bez druhého příliš nefunguje. Začít je však třeba od základů, tedy designem.

15 Things I Have Always Wondered About Birds

Existuje SEO copywriting?