in ,

Proč monitorovat sociální sítě a online média?

Sledování dění na sociálních sítích, v blogosféře a v online médiích by mělo být běžnou součástí internetového marketingu. Jedná se vlastně o základní (digitální) public relations. Online sféra totiž (zpravidla) dovoluje velmi snadnou intervenci. Je škoda si nechat unikat příležitosti, kdy lze jednoduše ukázat, že vám na zákaznících záleží.
Digitální public relations – slušnost a pomoc
Celý obor social media marketingu se vlastně rodí. To mimo jiné znamená, že se nacházíme v éře mimořádného boomu nejrůznějších „udělátek“, která mnoho stojí a mají diskutabilní přínos (zpravidla umějí velmi efektně vizualizovat nepraktická data).
Jako vždy se vyplatí používat zdravý rozum, smysluplné digitální PR lze účinně dělat i bez drahých pomůcek. Dobrým vodítkem je snaha být pokud možno užitečný (zákazníkům).
Stačí sledovat témata, která souvisí se značku, firmou a předmětem podnikání a vhodně reagovat.
Efekty monitoringu
1. Někdo mě chválí – poděkuji.
2. Někdo mě kritizuje – snažím se dopátrat příčiny a napravit ji.
3. Někdo v souvislosti s mou službou / produktem obecně diskutuje – pokud je to vhodné, zapojím se, poskytnu fundovanou odpověď / radu.
4. Něco se děje kolem mého core byznysu – může to být výzva, příležitost, hrozba. V každém případě se to dozvím velmi rychle.
5. Influenceři – časem možná zjistíte, že někteří lidé o vašem tématu diskutují horlivěji či pravidelně. Někteří pozitivně, jiní negativně. Těm prvním se vyplatí (přinejmenším) poděkovat, ty druhé se můžete pokusit přesvědčit o opaku.
6. Pokud sleduji svůj obor, tak to pravděpodobně znamená, že budu informován i o své konkurenci. Skvělé. Vím, jakých problémů se vyvarovat. Vím, jaké kroky podniká.
7. Průběžně si buduji a rozšiřuji medialist relevantních novinářů, který přijde vhod, když budu chtít cokoli oznámit.
8. Monitoring mi pomůže vyhodnotit různé komunikační a reklamní kampaně. Efekt se nemusí vždy projevit jen na návštěvnosti webu.
Mimochodem: Reagovat je dobré pod svým jménem / značkou. Není nic horšího, než takzvaní spokojení zákazníci, kteří firmu chválí z její IP adresy.
Čím víc je vaše podnikání vázáno na konečné spotřebitele, tím důležitější je také sledovat, jak vás vnímají. Neafektovaná komunikace bez marketingového akcentu vám může získat víc popularity než reklama.
V následujícím článku se můžete seznámit s nástroji pro online monitoring médií a sociálních sítí, které jsou dostupné zdarma – samozřejmě s přihlédnutím k vyjmenovaným potřebám.

Sociální sítě